Abonneren  Inloggen

Maatschappelijk Verantwoord roken?

24 januari 2023

Veel mensen denken bij MVO aan groen, duurzaamheid, maatschappelijke betrokkenheid of verantwoordelijkheid. Grote bedrijven weten daar vaak goed gebruik van te maken. MVO is dan het marketinginstrument om de (onwetende) consument te vertellen hoe ‘goed’ het bedrijf bezig is. Maar hoe goed bezig zijn die bedrijven dan?

Een belangrijke vraag. Want zorgen ze goed voor hun medewerkers? Garanderen ze dat hun producten niet met kinderhandjes zijn gemaakt in landen als Bangladesh of Myanmar? Onlangs bezocht ik voor een duurzaamheidsproject het Spaanse hoofdkantoor van een wereldwijd cosmeticaconcern. We kregen een rondleiding. Het cosmeticabedrijf is ontzettend sterk in de marketing van MVO. Zo bevorderen ze de lokale werkgelegenheid, sponseren sportclubs en dragen daarmee actief bij aan hun MVO-beleid. Waar ze niet over communiceren is de schadelijke invloed van de chemicaliën in hun haarverf; selectief de MVO-onderwerpen kiezen. Het lijkt op compensatiegedrag.

Ook in de tabaksindustrie zien we dit. Tabaksboeren krijgen een eerlijke prijs en er worden bijvoorbeeld allerlei projecten gesponsord, zoals opruimacties van o.a. sigarettenpeuken. Prima natuurlijk. Maar hoe zit het met het roken zelf? Op de site van een Nederlands tabaksbedrijf staat in een lange MVO-verklaring (ik citeer): “….. de beslissing om van tabaksproducten te genieten is een keuze voor volwassenen. We willen niet dat kinderen roken of tabaksproducten gebruiken.” Terwijl er jaarlijks alleen al in Nederland nog altijd 19.000 mensen overlijden aan een ziekte die door roken is veroorzaakt. Hoezo MVO?

Rookbeleid

Zo kom ik bij roken in de grafimediasector. In de tabaks- en rookwarenwet zijn maatregelen getroffen om het tabaksgebruik te beperken. Deze wet bepaalt dat werknemers recht hebben op een rookvrije werkplek. Werkgevers moeten dus zorgen voor een rookvrije werkplek. Niet alleen in het pand, maar ook in bedrijfswagens en zelfs in de (lease)auto van de zaak. Roken op het werk is daarmee bij wet verboden.

Het rookverbod hanteren blijkt in de praktijk niet zo eenvoudig. Toch is het zaak om de regels hierover duidelijk vast te leggen. Natuurlijk vanuit uw maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar minstens vanuit uw verplichting om aan de Arbowetgeving te voldoen. Leg de regels vast in een rookbeleid dat u kunt opnemen in uw bedrijfseigen huishoudelijk reglement. Het rookbeleid maakt onderdeel uit van het Arbobeleid. En in veel bedrijven tegenwoordig ook van het vitaliteitsbeleid rond duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Ik help u er graag bij.

Tot slot. Ik heb zelf ook gerookt. Vroeger stonden bij mijn ouders thuis de sigaretten ‘gezellig’ op de salontafel. Die tijd is gelukkig voorbij. Een set sfeervolle kaarsen met (af en toe) een goed glas wijn is veel gezelliger en helemaal 2023!

Tekst: Eva Bouwman-van Gelder | Dienstencentrum


Geen nieuws missen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief van PRINTmatters